我可以對我的祖先祈禱嗎?

Question:我可以對我的祖先祈禱嗎?
Question:Can i pray to my dead ancestor?

Answer in Chinese:

這要看你怎麼定義「祈禱」(pray)這個字。
我的母親以及許多的希臘人常常會說:「哦!我已故的父親,請幫助我,保護我,你在那裡呢?你看到我了嗎?」
這是非常普遍的事,然而,這樣子做不好嗎?一點也不。
我的母親知道他死去的父親,並不會因死亡而成為「虛無」。
上帝的愛讓祖先的靈魂活著,因為,愛的連結 仍然存在,這種愛也戰勝了死亡。
所以她知道,即使父親已經過世,卻仍有可能愛著她,就像她愛著父親一樣。
所以,祈禱的意義是要跟祖先說:從此刻起,請以不同的生命型態來生活,
請與上帝更加的親近,請賜予我上帝的恩典來幫助我。


這是非常自然的行為,就如同我們對彼此說:「請為我祈禱」一 樣。
事實上,耶穌曾說過一個財主的故事,他不是個好人,最後他下了地獄,
然而,他並也不是壞進了骨子裡了,因為他仍然照料他的五個兄弟(路加福音 16:28)。


然而,怎麼樣的祈禱是不好的呢?
那就是認為死去的先人,因為死亡而獲得某種魔法的力量。
其實,我並不認為中國人都會這樣想。
因為,這種想法與中國人 所相信的「輪迴」產生了矛盾。
如果人可以藉著輪迴再生,也就是說,不久之後亡者就會獲得新生,
那麼,子孫卻還不斷向他祈求,就會令人匪夷所思了。
換個角度想,如果祖先真的需要子孫的獻祭,那麼,他們應該沒有那麼多的力量。
亡者需要的是我們的愛和祈禱,無論祖先生前是好是壞,是基督徒或是無神論者…等,我們都應該要愛他們。
就如同我過去常說的:如果我們無法愛別人,我們又怎麼可能愛上帝呢?


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Answer in Englsih:

answer: it depends what you mean by the word pray. my mother many times, and most of the greek people, say, ah!!! my father , help me, protect me, where are you, do not you see me? and this is very common. is it bad? not at all. she knew that her dead father is not a complete zero, the love of god still keeps something of him alive, his soul, so the bond of love exists, overcome death, so she knows that probably her father cares even dead for her, and she for him. so, the meaning is, please being now in a different state of life, being closer to god , please sent me the grace of god to help me.

this is very natural, as we say to each other pray for me. Actually Jesus said that the rich man, even he was very bad and he was in hell, he was not completely bad, he care for his 5 brothers, Luke 16:28 .

what is not good, but i do not really believe that Chinese do, is to think that your dead ancestor gained magic power, because he died. But this is contradicting with the Chinese theories of reincarnation. if he reincarnate, then he is again alive, then you pray to whom. if he needs
your sacrifice then he has not so much power. the dead people need our love and our prayer, no matter are good , bad, Christians, atheists etc... and as i used to say, if we cannot love them we can not love god.

arrow
arrow
    全站熱搜

    基督徒 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()