新教如果完全是異端,為什麼一些前輩也有很好的屬靈生命?

Question:

新教如果完全是異端,為什麼一些前輩也有很好的屬靈生命?
神父您好。
對於東正教我正在學習。
有些問題請問您,我一直是在新教接受有關基督信仰的教導,後來接觸到正教會,對於新教的一些教導產生了疑惑。
可新教如果完全是異端,為什麼一些前輩也有很好的屬靈生命?
比如《做門徒的代價》的作者朋霍費爾,戴德 生,去非洲傳福音的李文斯特等等,
還有很多我身邊不知名的基督徒都滿懷信望愛的去生活,
聖公會的C.S.路易士和天主教神甫盧雲對我也有影響,我不知道怎麼看待這些人對基督的忠心和愛。
也沒辦法把他們和異端聯繫起來。
現在,我不知道怎麼對待我的信仰,從現實看,仿佛比較正統的基督教裏面都有真正的基督徒,
可從理智上,我又覺得東正教會是對的。
我該怎麼辦呢?
我覺得單靠知識是無法救人的,只有信望愛的十字架之路才能使人得救。
看到這些滿懷信望愛的人就覺得自己好像錯了,該安分守己在自己的教會裏學習才是。
卻又斷絕不了對東正教的傾慕。
這種情況有些難纏,希望可以得到您的建議。

Answer in Chinese:


你的問題可以分成許多部分。

1.
對那些你提起的那些偉大的人物,我也深深的感到敬佩,
甚至,還有許多你尚未提到的偉人,我相信他們一定也在天國裡面。
然而,他們卻不知道什麼才是真正的教會。
他們沒有機會學習,也沒有機會知道,事實上,他們有時候甚至不知道他們自己所擁有的傳統。
例如:有許多人對於羅馬天主教有許多錯誤的認知,他們認為天主教徒崇拜聖母瑪利亞…等。
這樣的認知,對於天主教會來說很不公平。
至於正教會,大家所知道的就更少了。


2.
我想,真正的問題在於,如果有一天,當你知道了一切真相的時候,你會面臨哪些難題。
我想,如果你知道了真相,你應該會加入一個大公的、由使徒所傳承下來的教會,也就是正教會。
這時候,你可能會想,難道我必須放棄一些情感上無法割捨的部份,還有一些個人的喜好。
舉個例來說:假設你是一位牧師,你深入研究聖經,從聖經裡面,發現了什麼才是真正的「教會」,
而你卻想著:如果我改變,我將會失去我的薪水或我的信徒…。
我認為,這種想法有一些問題,並不是好的想法。
因為,比起真正的信仰,你還是比較偏愛名譽和薪水…等。
如果我們以真理為出發點來看,就會發現,如果你為了保有一些無法割捨的東西,卻沒有忠於真理,
你終其一生都會覺得自己做錯了什麼事情。
而且,身為一位牧師,如果你害怕會失去信徒或面子,而沒有選擇真正的道路,你很有可能會領導眾人走向錯誤的方向。
然而,如果真理已經像病毒一樣進入你的心中,真理就絕對不會抛棄你。
不但如此,真理還會不斷擾動你的心,直到你加入真正的教會為止。


事實上,正教會的雙臂永遠向所有人展開,正教會將擁抱所有人。
當然,如果有人最終決定成為正教徒,甚至,可以成為我們的神父或主教,正教會都會感到十分榮幸,
因為,對我們而言,這些都是上帝的祝福。
我想如果這些人最終可以成為我們的靈性導師(屬靈的父親或母親)、教師、執事…等,我們也會感到十分榮耀。


在美國和德國,還有很多地區,都曾經發生過這樣的例子。
有許多的牧師,最後帶著整個教區,一起加入了正教會,成為正教會的神父或主教。


好幾年前,我曾經在希臘的某個修道院,遇到一位來自德國的牧師,他的教區派他來希臘研讀「正教會的靈修」,
這樣,他才能成為一位正教會的神父,然後回到他的教區,繼續擔任大家的神父。


所以,這些變成正教會神父的牧師,最後,都回到自己的教區繼續服事,他們同樣受到教區的歡迎,
而且他們將帶領教區走上更好、更正確的道路。


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Answer in English:

your question has many parts.
1. for those people you mention , i also feel deep respect , and for many others that you did not even mention.
and i am sure they are in the kingdom of heavens. BUT THEY DID NOT KNOW THE CHURCH REALLY. they had not the opportunity to learn and know , and actually even they do not know some times there own tradition. for example they have so many wrong beliefs about roman catholics , like they worship MARIA etc.. which is wrong and very unfair, and about orthodox they know almost nothing.

2. the problem is what happens IF AND WHEN YOU KNOW. then you join to the one catholic and apostolic church, the orthodox church.

you give up your emotional connections you may have, and your personal INTEREST . (for example you are a pastor, you search, you discover what is the church of the bible, BUT YOU SAY, IF I CHANGE I WILL LOSE MY SALARY OR MY FOLLOWERS. in that case you are very wrong. because you prefer your reputation , salary , etc... FROM THE TRUTH, and you will know till to die that you are wrong, you lead people wrong only not to loose face in front of people . if the virus of the truth enters to you , will not abandon you , but will continue to bother you until to join to the true church .

but actually the orthodox church has an open bosom, for those people. of course we are very happy and blessed that not only they can be orthodox, but they can be our priests, our bishops, we will be honored to have people like them as our spiritual fathers, mothers, teachers, deacons etc...

we have many cases like this, specially in USA, in Germany , etc... pastors BECOME ORTHODOX PRIESTS OR BISHOP WITH ALL THEIR PARISH.

i meet in Greece many years ago in a monastery one pastor from Germany, HIS PARISH sent him to study the orthodox spirituality, to BE orthodox priest, AND COME BACK, TO BE THEIR PRIEST. so they are all very welcomed to continue to serve the church, much more better, much more correct.

arrow
arrow
    全站熱搜

    基督徒 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()